نماینده مهاجران اهل تسنن در مشهد: امام خمینی (ره) نشان دادند که اسلام مرز ندارد یک مجاهد افغانستانی: امام خمینی (ره) برای مردم افغانستان سنگ تمام گذاشت طالبان به حکمتیار اجازه ترک کابل برای سفر به تهران را ندادند ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند عصمت‌اللهی: در اندیشه بلند امام، مرز جغرافیایی معنایی نداشت بیگانگی طالبان با دیپلماسی | پافشاری کابل بر پایان کار سرکنسول افغانستان در مشهد نخبگان افغانستانی از جایگاه امام خمینی (ره) در جهان اسلام گفتند تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ مهاجران افغانستانی محله گلشهر در مراسمی یاد شهید رئیسی را گرامی داشتند نماینده افغان تبار پارلمان استرالیا پس از محکومیت جنایات اسرائیل استعفا داد احتمال بارندگی شدید در ولایت‌های بدخشان و نورستان (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) واکنش وزارت خارجه به درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری مشهد | منطبق با روش‌های بین‌المللی اقدام کنید تیم ملی فوتسال افغانستان آنالیزور اسپانیایی به خدمت گرفت ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود
سرخط خبرها

بن‌بست در مذاکرات صلح افغانستان در قطر | ۱۰ روز است که هیچ دیداری انجام نشده است

  • کد خبر: ۴۶۴۰۹
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
بن‌بست در مذاکرات صلح افغانستان در قطر | ۱۰ روز است که هیچ دیداری انجام نشده است
نشست‌های رسمی میان هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه طی ده روز گذشته متوقف شده است و طبق سخنان نمایندگان هیات‌ها مشخص نیست گفتگو‌ها چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش شهرآرانیوز - روزنامه هشت صبح کابل با اعلام توقف دوباره مذاکرات صلح هیات نمایندگان دولت افغانستان با گروه طالبان در دوحه قطر نوشت: نظرات درباره دستور کار مذاکرات بین افغانستانی صلح به توافق نرسیده و اختلاف بر سر برخی موارد هنوز هم جدی است.
 
این روزنامه در ادامه نوشته است؛ در شرایطی که مذاکرات بین‌افغانستانی در آستانه ورود به ماه دوم آن است، گروه‌های تماس دو طرف از حدود ۱۱ روز پیش هیچ‌گونه دیدار رسمی برای نهایی‌سازی دستور کار مذاکرات نداشته‌اند.
 
هر چند برخی اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت و طالبان با کاربرد واژه «بن‌بست» در شرایط کنونی مخالف‌اند، اما اکنون منابع در حکومت جنجال بر سر «تعیین مبنای مذاکرات» را بن‌بست می‌دانند.
 
گفته می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک مقامات خارجی نیز نتوانسته است این چالش را برطرف کند.
 
این روزنامه چاپ کابل در ادامه آورده است که تنها مذهب حنفی و توافقنامه صلح آمریکا با طالبان به عنوان اساس مذاکرات بعدی، دو مورد مهمی است که دو طرف کوتاه نیامده‌اند.
 
هیأت دولت افغانستان گفته است که آن‌ها برای دو موضوع فوق، جایگزین پیشنهاد کرده‌اند و طالبان تاکنون این جایگزین‌ها را نپذیرفته است.
 
در همین حال سرور دانش معاون رییس‌جمهوری افغانستان گفته است که به بن‌بست کشاندن مذاکرات فعلی دوحه با اصرار بیجا در مورد بعضی موضوعات دستور کار مذاکره و پیشنهاد بدیل توسط هیأت دولت، نشان می‌دهد که آن‌ها در موضع برتر هستند و طالبان از نگاه منطق در موضع دفاعی قرار دارند.
 
دانش افزوده است که هیأت دولت افغانستان به طالبان گفته است که مبنای مذاکرات نه مذهب بلکه باید قرآن، سنت و یا شریعت باشد.
 
نشست اولیه برای آغاز گفتگو‌های بین‌افغانستانی روز شنبه ۲۲ شهریور با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین در دوحه قطر برگزار شد.
 
این در حالی است که با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز مذاکرات، طرفین هنوز به توافق مورد قبول برای پایان دادن به چهاردهه مناقشه دست نیافته‌اند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->